fredag 19 februari 2010

358 Han gick in i din kamp på jorden




1. Han gick in i din kamp på jorden.
Gud tog plats i din egen gestalt.
Han kände din puls...


Text: Arne H Lindgren 1978 (56 år)
Musik: Per Harling 1979 (31 år)

[Av upphovsrättsliga skäl kan varken noterna eller resten av texten publiceras här än]


Det här är nog, tillsammans med "Öppna mig för din kärlek" (SvPs 96), Arne H Lindgrens mest sjungna och älskade psalm. Raderna "Gud tog plats i din egen gestalt" samt "och han älskade dig över allt" återkommer i var och en av de fyra stroferna, liksom inledningsorden "Han gick in" och en del andra småord. Både genom upprepningarna, strofantalet och stora delar av innehållet är psalmen en modern motsvarighet till Geijers "Du bar ditt kors" (SvPs 140). Men här är det inte Jesus som tilltalas med "du" utan den sökande människan, kanske den sjungande själv? (Facit: Arne H Lindgrens fru Siv berättade hösten 2020 - se nedan - att psalmen från början var skriven just till henne). 

En nutida evangelisations- och inbjudningssång skulle man också kunna kalla den. Det här är en psalm som dåvarande Kyrkans Ungdom (nu Svenska kyrkans unga) verkligen ville få med i psalmboken. Därd hamnade den alltså också till slut. Den passar bra att sjunga under fastan, men också vid många andra tillfällen under kyrkoåret. Den kanske i framtiden blir mer sjungen än idag även vid begravningar och liknande - när "kyrkans unga" kommit upp i åren. Det förtjänar den i så fall.

Arne H Lindgrens fru Siv berättar i kommentarsfältet nedan (jag lyfter upp det här för att fler ska se): 

"Hej Andreas! Jag skriver till dig för att berätta att psalm 358 är från början skriven till mig Siv Lindgren som var gift med Arne fram till hans död 1991. Då hade vi varit gifta i 20 år. De mycket aktiva åren i hans liv. Att psalmen är s a s min är för mig fantastiskt. Roligt att den också betyder så mycket för så många. Jag vet att kyrkans ungdom valde in den. MVH Siv Lindgren."

Per Harlings fina, rörliga melodi förtjänar också ett omnämnande. Bl a de för tidens psalmstil ovanligt täta synkoperna gör den till en av de intressantaste nytillskotten i 1986 års koralbok. Per Harling har berättat för mig att melodin tillkom på Rättviks stiftsgård och att han försökte få författaren att ändra slutraden till "och han älskar dig nu över allt". Men det blev preteritum (dåtidsform) även i sista strofen, och det var lika bra det - tror att "nutidseffekten" blir väl så stark av den oförändrade upprepningen.

Arne H Lindgren:



















Arne H Lindgrens gravsten på Norra kyrkogården i Lund:
 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Andreas! Jag skriver till dig för att berätta att psalm 358 är från början skriven till mig Siv Lindgren som var gift med Arne fram till hans död 1991. Då hade vi varit gifta i 20 år. De mycket aktiva åren i hans liv. Att psalmen är s a s min är för mig fantastiskt. Roligt att den också betyder så mycket för så många.Jag vet att kyrkans ungdom valde in den. MVH Siv Lindgren

Andreas Holmberg sa...

Tack, Siv! Jag läser detta idag den 8 mars, på din namnsdag, internationella kvinnodagen, och blir så glad av att höra det! Jag måste få citera dej uppe i själva blogginlägget så fler upptäcker det. (Nästa år firar vi Arne 100 år).

Unknown sa...

Hej Andreas! Nu är det snart dags att fira Arne H Lindgren 100 år. Hans grav i Lund kommer att vara prydd lite extra. Hoppas pressen uppmärksammar hans 100 års dag. MVH SIV LINDGREN