torsdag 18 februari 2010

490 Guds Son en gång i morgonglans





1. Guds Son en gång i morgonglans
skall återkomma hit,
och alla ängslans skuggor flyr
och världen fylls av liv...

Musik: Engelsk 1785-88

[Av upphovsrättsliga skäl kan resten av texten inte publiceras här än]


Koralen först: den känner jag och många andra främst som melodin till Bobergs påskpsalm "Han är uppstånden, Frälsaren". Tydligen används den inte ofta till Brownlies psalm; utanför Sverige används istället koralen i Youtube-klippet nedan. Men jag tycker att den är ett bra val; "påskvibbarna" från bobergpsalmen följer med till Kristi återkomsts fest. Andra strofen jämför ju också uttryckligen med påsken: "Och klarare än påskens sol..."

För det är ju en Domssöndagspsalm, det här, men en av psalmbokens ljusaste. För hur skrämmande det är att "allt som dolts ska då bli uppenbart", som det heter i sista strofen, det beror ju liksom på. Och just den aspekt av Domssöndagen som uttrycks i det alternativa namnet Kristus Konungens dag, den aspekten lyfts fram i denna psalm som aldrig förr på svensk mark.

Psalmen avslutas som bibeln med maranata-bönen "Kom, Herre Jesus, snart!" Som föregåtts av den bibliskt förankrade uppmaningen inför "hans stora dag": 

"Låt oss med tro och bön påskynda den."


Psalmen sjungs utanför Sverige vanligen till denna melodi:



John Brownlie:
John Brownlie

2 kommentarer:

Bengt-Oswin sa...

Mycket intressant blogg...

Du verkar duktig på detta med upphovsrätt....

Vad gäller psalmer (och musik)?
Om jag spelar in en gudstjänst,ibland video ibland bara ljudet.
Får jag lägga ut ljudet om ex vis texten är skyddad ett tag till.
I detta fall gäller att kantorn spelar och församlingen sjunger.
Vad säger copyright och lagen?

Mvh
/Bengt Larsso

Andreas Holmberg sa...

Nej, jag är ingen expert på lagen om upphovsrätt! Vet bara att folk ska ha varit döda i 70 år, annars måste man fråga dem (eller deras efterlevande) om lov för att använda text och musik. Nu ligger ju mycket ute på Youtube, ibland med, ibland utan tillstånd (klippet här ovan tror jag är med tillstånd) och många Youtube-klipp, också sådana jag klistrat in på mina psalmsajter, har genom åren stängts ner och blivit "ospelbara". Jag har inte koll på vilka som har tillstånd och inte, utan klistrar in Youtube-klippen så länge de finns på nätet. Men församlingen som spelat in just denna psalm är tydligen föredömliga när det gäller upphovsrätt, ifall man får tro dem själva (och varför skulle man inte?).

Tack för frågan även om jag inte kunde svara uttömmande! Och även om jag inte såg den förrän nu, ett kvartal senare ;o). Man får nog skriva till min mejladress andreas.g.holmberg@gmail.com för att - förhoppningsvis - få ett lite snabbare svar. (Om jag nu vet svaret).

Med vänlig hälsning från Andreas Holmberg