onsdag 17 februari 2010

557 Jag vet på vem jag tror



Alt. folkmelodi:



1. Jag vet på vem jag tror,
när mina synders minne
med ångerns bittra kval
betungar själ och sinne.
Botfärdig kommer jag
till Gud i Jesu namn...



Text: Johan Olof Wallin 1816 (37 år), Britt G Hallqvist 1983 (69 år)
Musik: Lüneburg 1648


[Av upphovsrättsliga skäl kan resten av texten inte publiceras här än]


Jag vet på vem jag tror är en psalm av Johan Olof Wallin från 1816 om ”Trones seger, förtröstan och wisshet om syndaförlåtelse”, som psalmen rubriceras i den wallinska psalmboken. Först publicerad i "Förslag till Swensk Psalmbok" (1816). 

Psalmen utstrålar trosvisshet och trygghet men handlar mer om svåra prövningar - ångerns bittra kval, oro och bekymmer, dödens timme - än om Guds goda gåvor. Var och en av de sex stroferna börjar dock med Paulus ord i fängelset: "Jag vet på vem jag tror" (2 Tim. 1:12), nämligen på honom som just Paulus kallar "Guds outsägligt rika gåva" (2 Kor. 9:15) och som är det största tacksägelseämnet för både Paulus och Wallin. Det finns också en glädje i botten av psalmen, av det slag som Luthers lilla katekes uttrycker så: "där syndernas förlåtelse är, där är också liv och salighet." 

Sista versen i psalmen anspelar på Jesu ord i Bergspredikan (Matteus 7:21): "Inte kommer var och en in i himmelriket, som säger 'Herre, herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja." Den versen är struken i finlandssvenska psalmboken 1986, men skattades så högt av biskop Lars Landgren i Härnösand (som älskade hela psalmen) att han ville ha den inristad på sin gravsten i Härnösand.

Melodin (F-moll, 4/4 eller 2/2, u.t.) förekommer tidigast i "New Ordentlich Gesangbuch" från 1648, men efter J.C.F. Haeffners bearbetning 1819 ändrades melodin och har sedan använts till fler psalmtexter.

Inga kommentarer: