onsdag 17 februari 2010

581 Kristus, hjälten, han allena





1. Kristus, hjälten, han allena
har mig löst ur träldomsbandet.
Skulle jag ej honom tjäna
all min tid i främlingslandet?
Han, som verkar min förvandling,
Herre över herrar alla,
varje tanke, ord och handling
vill han styra och befalla.

2. Ensam skall jag ej förbida
Herrens dag, som ingen känner.
När och fjärran kämpar, lider
rikets barn, min Konungs vänner.
Får hans saktmods milda ande
oss i endräkt sammangjuta,
skall vår väg i mörko lande
himmelsk klarhet övergjuta.

3. Då vi livets goda delar,
delar sorgerna som bränner,
beder varmt för dem som felar,
villigt våra fel bekänner,
då av Andens röst vi ledes
under bön i stilla stunder,
genom lydnad vi beredes
till att se Guds dolda under.

4. Du som var till döden trofast,
fostra oss att bliva trogna.
Ingen är på jorden bofast,
vi för himlen måste mogna.
Lär oss här i timligheten
kämpa utan all förfäran,
tills vi ser i härligheten
dig som makten har och äran.


Text: Johan Gustav Thorsell 1919 (32 år), 1934, ngt bearb.
Musik: Johann Crüger 1649 (51 år)

[Av upphovsrättsliga skäl kan resten av texten inte publiceras här än]


Johann Crüger:

Inga kommentarer: