söndag 14 februari 2010

645 Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt (En etsi valtaa loistoa)



1. En etsi valtaa, loistoa,
en kaipaa kultaakaan,
ma pyydän taivaan valoa
ja rauha päällä maan!
Se joulu suo,
mi onnen tuo,
ja mielet nostaa Luojan luo,
ei valtaa eikä kultaakaan,
vaan rauhaa päälle maan.

2. Suo mulle maja rauhaisa
ja lasten joulupuu!
Jumalan sanan valoa,
joss´ sieluin kirkastuu!
Tuo kotihin, jos pieneenkin,
nyt joulujuhla suloisin!
Jumalan sanan valoa
ja mieltä jaloa!

3. Luo köyhän niinkuin rikkahan
saa, joulu ihana!
Pimeytehen maailman
tuo taivaan valoa!
Sua halajan, SUa odotan,
sä Herra maan ja taivahan!
Nyt köyhän niinkuin rikkaan luo
suloinen joulus tuo!

1. Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt
i signad juletid.
Giv mig Guds ära, änglavakt
och över jorden frid.
Giv mig en fest
som gläder mest
den konung jag har bett till gäst.
Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt,
giv mig en änglavakt.
2. Giv mig ett hem på fosterjord,
en gran med barn i ring,
en kväll i ljus med Herrens ord
och mörker däromkring.
Giv mig ett bo
med samvetsro,
med glad förtröstan, hopp och tro.
Giv mig ett hem på fosterjord
och ljus av Herrens ord.
3. Till hög, till låg, till rik, till arm,
kom, helga julefrid.
Kom barnaglad, kom hjärtevarm
i världens vintertid.
Du ende som
ej skiftar om,
min Herre och min konung, kom.
Till hög, till låg, till rik, till arm,
kom glad och hjärtevarm.

Text: Zacharias Topelius 1887 (69 år), finsk övers. 1909
Musik: Jean Sibelius 1909
[Av upphovsrättsliga skäl kan noterna inte återges här än]


Z Topelius:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för denna mycket vackert framförda version. Dessutom med texter på båda språken.

Andreas Öller sa...

Så vackert! Alltid varit en av mina absoluta favoriter!